Aktiviteter

Vi planerar att genomföra c:a 30 aktiviteter under 2021. Till detta skall läggas tisdagspromenaderna med Rönö Walkers, Yoga, studiecirklar, församlingens aktiviteter samt informations- och inspirationsmöten med bygdens föreningar och samfälligheter.

Vi har självfallet corona-anpassat aktiviteterna med förhoppningen att kunna genomföra inomhusaktiviteter under hösten. Vårens och sommarens aktiviteter är samtliga utomhusaktiviteter och även anpassade för barn och ungdom. Som exempel kan nämnas aktiviteten familjefest med käpphästtävling och ponnyridning. I år skall det även bli ett loppis!

I planeringen har vi också fått influenser från Riksförbundet genom att just ge plats för barn- och ungdomsaktiviteter samt ha frågor om exempelvis säkerhet på agendan. Hela programmet kan du se nedan och fler detaljer publiceras, när vi vet att aktiviteten kan realiseras.

Aktiviteterna 2021

21 februari-15 april                           Friluftsbingo enskilt

3 april                                                    Påskpromenad med påsktema

22 april                                                  Krisberedskap och -hantering. Digitalt möte.

2 juni                                                   Fototävlingen drar igång

26 juni                                                 Midsommarcafé vid Hembygdsgården i Segerbo kl 11-16

8 juli                                                       Tipspromenad med Rönö-tema och skattjakt för barnen

24-25 juli                                             Loppis

31 juli                                                      Barnens Dag-firande med käpphästtävling och ponnyridning

8  augusti                                                Kammarmusik

15 augusti                                             Segerbodag inklusive gudstjänst

21 augusti                                                Torpskylttillverkning

4-5 september                                      Östgötadagarna

11 september                                         Kyrkogårdsvandring kl 17, helgsmålsbön kl 18

10-12 september                                     Svamphelg: svampplockning och träff med Rolf Kalamark

25 september                                           Skogsutflykt med Rolf Andersson

17 oktober                                                 Vikbolandets Arkiv- och Historieförenings årsmöte kl 15 i

Bygdegården med föredrag av författaren Gertrud Hellbrand

30 oktober                                                Kulturdag med lokala konstnärer/hantverkare i Bygdegården

2-7 november                                           Utställning Vässa Pennan. Öppet kväll resp e m med fika och bulle

13 november                                            "Corona-dra-åt-skogen"-fest. UKEBOX uppträder; enklare mat

4 december                                            Web-shopen öppnar med Julmarknad

18 december (prel)                            Utlämning i Bygdegården av Julmarknad kl 13-15

13 december                                           Traditionsenligt Luciatåg i Rönö kyrka;  samkväm i Bygdegården

Återkommande aktiviteter

Varje tisdag                                            Upptäck Rönö på vandring med Rönö Walkers

En onsdag/sommarmånad               Upprustning Segerbo

Måndagar  alt söndagar                     Yoga i Bygdegården

Klicka på bilderna nedan för att syna länkbiblioteket med evenemang i Norrköping, Söderköping och övriga Östergötland. Vad gäller kyrkliga arrangemang så hänvisar vi dig till kyrkans hemsidaDu som önskar annonsera en aktivitet är välkommen med ditt bidrag till info@ronobygdeforening.se.

Östgötadagarna 2021

Det är något visst med första helgen i september. I alla fall i Östergötland. I 20 års tid är det en helg vikt åt Östgötadagarna. Östgötadagarna lockar varje år över 100 000 besökare till den östgötska landsbygden och ger medverkande aktörer tillfälle att visa upp sin verksamhet. Med hjälp av karta och flaggor hittar man vägarna till gårdsbutiker, hembygdsgårdar, matproducenter, gallerier, bondgårdar, hantverkare och mycket mer. Den östgötska landsbygden bjuder på stort entreprenörskap och engagemang. Det är en händelserik helg. Besökaren har ett helt smörgåsbord att välja bland!

Östgötadagarna erbjuder något för alla! Välkomna till höstfest!

Vikbolandsmarken arrangeras årligen i mitten av juli i Östra Husby. På programmet står sång och musik, utställningar, försäljning av lokalt producerade matvaror och produkter samt loppis.

Alla känner vi ju till "vår stad" Norrköping - Sveriges 10e största stad enligt antal invånare. Om du vill ha bra koll på kulturevenemang, sevärdheter och och restauranger så finns allt du behöver på denna hemsida.

Håll dig uppdaterad på evenemangen i Norrköping . Här hittar du schema för konserter, teaterföreställningar etc. för alla kategorier av kulturintressenter.

Om du vill bredda kultur- och nöjesutbudeten samt sevärdheter till slottsbesök och liknande då bör du besöka hemsidan "Visit Östergötland”...

Östgötaskärgården är en hemsida som fokuserar på skärgårdaen i Arkö, St Anna och Gryt. Här finns allt du behöver för att upptäcka Sveriges vackraste skärgård!

Söderköping ligger på samma avstånd från Rönö som Norrköping och är väl värt besök, speciellt sommartid då den pittoreska staden lever upp. Den stora upplevelsen är småstadsidyllen samt Söderköpings gästabud med medeltidsmarknad och tornerspelet i slutet av augusti.

För den som är intresserad av att löpning eller cykling kan Vikbovändan rekommenderas - ett annorlunda maratonlopp där vätskestationerna finns på gårdar där man förutom dryck får smaka på Vångas struts, Visätters kalkon, Sänkdalens mjölk och Vallas getost. Startskottet för 2019 års Vikbovända går  10 augusti.

Kolmårdens Djurpark är med sin yta på 1,75 km² Nordens största djurpark och räknas också som en av de största i världen.

Djurparken är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer. Under en säsong har Kolmården drygt 700 000 besökare. Bland de största attrakti-onerna hittar vi Bamses Värld och delfinföreställningen som ses av 98 % av alla besökare varje år.

För golfaren eller den som vill njuta av naturen och avnjuta en lunch på golf-restaurangen finns följande golfbanor i krokarna:

Mauritzberg Östra Husby

Jönåker GK i Jönåker